Website test

Het maakt niet uit of u sinds kort een (nieuwe) website bent begonnen of al jaren een ervaren website eigenaar bent. Onze checklist voor websites is dé manier om erachter te komen hoe het staat met uw website. Beantwoord alle vragen uit deze lijst en wij presenteren u gelijk het resultaat. Wij verwerken geen persoonsgegevens bij het invullen van de vragenlijst.

U beantwoord een vraag met “ja” door deze aan te klikken.  

PS. Vergeet niet onze checklist voor websites met uw vrienden te delen.

Vindbaar

Heeft u de juiste zoekwoorden gekozen en zijn alle belangrijke pagina's geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Wordt het zoekwoord o.a. weergegeven in de titel, tussenkoppen, inleiding, URL en vaak genoeg in de rest van de tekst?

Beschikt elke pagina over een unieke page title en meta description?

En wordt hierin ook het zoekwoord vermeld? Het zoekwoord vermelden in de meta description helpt niet bij een betere vindbaarheid, maar kan er wel voor zorgen dat gebruikers sneller op uw resultaat in Google klikken.

Heeft uw website een XML Sitemap?

En bevat deze sitemap alleen de pagina’s die ook daadwerkelijk door Google moeten worden geïndexeerd? Zijn archiefpagina’s, categoriepagina’s en profielpagina’s, die niet over unieke content beschikken, uitgesloten?

Zijn alle pagina’s via directe links bereikbaar?

Werken alle links en verwijzen er daarnaast genoeg links naar uw belangrijkste pagina’s. Hiermee geeft u een signaal aan Google dat deze pagina’s het belangrijkste zijn.

Heeft u voor elke pagina één uniek zoekwoord gekozen?

Maak niet meerdere pagina’s aan voor één zoekwoord (incl. variaties daarop). Daarnaast draagt het ook niet bij aan uw vindbaarheid om één pagina te optimaliseren op meerdere zoekwoorden. Beter is om dan meerdere pagina’s aan te maken.

Zijn de heading elementen en afbeeldingen op de juiste wijze ingevoerd?

Gebruikt u H1 voor de titel en H2 en H3 voor de andere subkoppen? Heeft u daarnaast voor elke afbeelding de alt-tag ingevoerd (met daarin het zoekwoord) en zijn de afbeeldingen die u heeft geüpload niet te groot?

Gebruiksvriendelijk

Is uw website (écht) geschikt voor mobiel?

Dit betekent niet alleen dat uw website responsive is, maar de tekst ook goed leesbaar is, de knoppen groot genoeg zijn en de website over een mobiel menu beschikt.

Is uw website goed gestructureerd?

Zijn de menu items duidelijk voor de bezoeker en worden deze in een logische volgorde weergegeven?

Is het voor de bezoeker op elke pagina duidelijk waar hij zich bevindt?

Beschikt uw website over breadcrumbs waarmee de bezoeker eenvoudig terug kan keren naar bovenliggende pagina’s?

Worden de pagina's snel geladen?

Worden uw webpagina’s binnen binnen 1 tot 2 seconden geladen? Of dit zo is, kunt u bijvoorbeeld controleren met behulp van PageSpeed Insights (Google).

Is de content zo gestructureerd dat de bezoeker snel de gewenste informatie kan vinden?

Is het voor de bezoeker duidelijk, zonder de teksten te lezen, waar de pagina’s overgaan? Anders gezegd, beschikken uw teksten over duidelijke koppen, nuttige bullets en verschillende tekstvakken?

Beschikt uw website over een goed werkende zoekfunctie?

Dat uw website een zoekfunctie heeft, betekent niet dat deze ook goed werkt. Worden er alleen relevante en nuttige zoekresultaten weergegeven voor een zoekopdracht?

Waardevol

Benoemen uw webteksten het probleem van de bezoeker en de oplossing daarvoor?

Kunnen bezoekers zich in de tekst herkennen en wordt uw product/dienst als een logische oplossing voor het probleem van de bezoeker aangedragen?

Is uw website geschikt voor de doelgroep?

Passen de afbeeldingen, schrijfstijl en informatie bij de doelgroep die u voor ogen heeft? Spreekt u dezelfde taal als uw doelgroep?

Wordt de bezoeker beloond met een freebie of mooie aanbieding na het uitvoeren van een actie?

Is deze freebie origineel en relevant? En wordt de bezoeker op een geschikt moment (niet te vroeg) benaderd?

Zijn de teksten gericht op de bezoeker in plaats van uw organisatie?

Zijn de teksten promotioneel of biedt u ook nuttige informatie voor de bezoeker? Beschikt uw website daarnaast over een blog met handige tips en waardevolle informatie?

Wordt de tekst ondersteunt met informatieve, inspirerende of amuserende afbeeldingen?

Passen deze afbeeldingen bij de context en nodigen zij uit om uw website te delen?

Worden veelgestelde vragen van potentiële klanten op de website beantwoord?

Klanten hebben vaak dezelfde vragen. Worden deze vragen, die klanten in het verleden hebben gehad, ergens op uw website beantwoord? Met andere woorden, is de informatie op uw website volledig?

Winstgevend

Onderscheid uw website zich van de concurrentie?

Heeft u een onderscheidend vermogen en is dit ook terug te vinden op uw website? Zijn er redenen waarom de bezoeker bij u moet zijn in plaats van bij de concurrentie? Is dit ook duidelijk voor de bezoeker?

Is de website geïntegreerd in uw bedrijfsstrategie?

Maakt uw website deel uit van uw organisatie of zou u makkelijk zonder de website kunnen? Haalt u een voordeel uit uw website of is het meer een vergeten project?

Werken uw formulieren?

Natuurlijk is het belangrijk dat formulieren worden verzonden en aankomen, maar krijgt u ook de juiste informatie van de bezoeker?

Wordt uw website regelmatig bijgehouden?

Een website die niet groeit, is meestal geen website die winstgevend is. Werkt u regelmatig aan uw website om de vindbaarheid te vergroten, maar bezoekers te krijgen of het aantal conversies te laten stijgen?

Beschikt uw website over statistieken software?

Een website kan niet goed worden geoptimaliseerd, als niet wordt gemeten. Bent u ervan op de hoogte wat de bezoeker doet en welke pagina’s populair zijn en converteren?

Sluit de website aan op de verwachting van de bezoeker?

Bekijken bezoekers meerdere pagina’s op uw website of verlaten zij vaak na enkele seconden weer de website. Dit laatste is vaak een teken dat uw website niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker.

Betrouwbaar

Is uw contactformulier en zijn uw contactgegevens eenvoudig vindbaar?

Wordt het contactformulier weergegeven in het menu en kunnen de contactgegevens ook nog worden gevonden in de footer? Kunnen bezoekers op verschillende manieren contact opnemen?

Staan er referenties van klanten op uw website?

En zijn deze behulpzaam genoeg voor bezoekers om een beslissing te nemen? Met andere woorden: zijn de referenties die u vermeldt informatief genoeg of zouden ze op elke willekeurige andere website kunnen staan?

Heeft u een over ons pagina met meer informatie over u en uw werknemers?

Geeft u hier genoeg informatie om uw website persoonlijker en uw bedrijf interessanter te maken?

Wordt uw informatie onderbouwd met bewijsmateriaal?

Denk bijvoorbeeld aan statistieken, reviews, cases, voorbeelden, keurmerken en onderscheidingen om uw informatie te ondersteunen.

Beschikt uw website over een privacyverklaring volgens de nieuwe AVG?

En is deze nog steeds up to date? Vraagt u daarnaast toestemming voor het plaatsen van cookies als dit nodig is?

Kan de bezoeker direct herkennen waar uw website overgaat als hij op de homepage komt en is de eerste indruk goed?

Is uw website professioneel opgezet en is het zonder al te lang scrollen mogelijk om te zien welk product of dienst u levert?

Doelgericht

Heeft elke belangrijke pagina één doel?

En passen deze doelen bij de inhoud van de pagina? Belangrijk is dat een pagina niet meer dan één doel heeft.

Is dit doel duidelijk geformuleerd in een call to action?

Vertelt u de bezoeker wat de volgende stap is in de vorm van een call to action? Wordt dit ook door de bezoeker begrepen?

Wordt de bezoeker niet afgeleid van het doel?

Banners, pop-ups, te veel call to actions, irritaties en andere afleidingen kunnen de bezoeker ervan weerhouden om een actie uit te voeren. Heeft u deze afleidingen uitgeschakeld op belangrijke pagina’s?

Is het direct duidelijk hoe de bezoeker een actie kan uitvoeren?

Vertelt u precies hoe de bezoeker het beste contact kan opnemen, de gratis freebie kan ontvangen of een bestelling kan plaatsen? Ook de voorwaarden die hieraan verbonden zitten, moeten duidelijk zijn geformuleerd.

Wordt er geen onnodige informatie gevraagd tijdens het uitvoeren van een actie?

Is het aantal formuliervelden dat de bezoeker moet invullen beperkt? Heeft u alle informatie echt nodig of kan dit ook op een later tijdstip worden gevraagd (of zelfs helemaal niet)?

Wordt er gebruik gemaakt van een strategische funnel om de bezoeker naar het juiste doel te leiden?

Houdt u daarbij rekening met de mogelijk verschillende potentiële klanten en de verschillende stappen binnen de customer journey waarin deze klanten zich kunnen bevinden?

Bonus!

Wordt uw website door andere autoriteiten genoemd?

Bijvoorbeeld door specialisten, verkiezingen en marktleiders in uw branche.

Is uw website aangepast voor verschillende doelgroepen en/of apparaten?

Een responsive design is een eerste stap, maar is uw website ook adaptive? Houdt u rekening met de voorkeuren van uw doelgroep en toont u andere content op basis van de data van uw bezoekers?

Zorgt u voor een ultieme beleving voor de bezoeker?

Is de beleving zo goed dat klanten regelmatig terugkomen voor herhaalaankopen of zelfs fan worden van uw organisatie? Bijvoorbeeld doordat u een uitgebreide support aanbiedt of extra uitgebreid communiceert totdat het product wordt geleverd?

Is de website waardevol en betrouwbaar genoeg om te worden gebruikt als zoekmachine of informatiebron?

Wordt Google overgeslagen en beginnen bezoeker rechtstreeks op uw website met hun zoektocht naar een bepaald product/dienst of informatie?

Alle vragen beantwoord?