Is je webshop bijna klaar en hoef je alleen de betalingen nog te regelen, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Goed nieuws! Het is namelijk allemaal niet zo ingewikkeld. Heb je vragen zoals: welke betaalmethoden zijn er naast iDEAL nog meer belangrijk? Welke betaalmogelijkheden moet ik aanbieden voor klanten in het buitenland. En kan ik betalingen ook via de bank regelen of is een online betalingsprovider beter? Een antwoord op deze vragen vind je in deze blogpost. 

Waar moer je in het bijzonder op letten?

Ook voor een webshop zijn de “klassieke” betaalmethoden (bankoverschrijving, op factuur en rembours) mogelijk, maar deze zijn niet optimaal. Vergeleken met deze betaalmethoden zijn de online betalingen tijdbesparend, voordelig en veilig. Maar helaas zijn er ook nadelen. De 4 belangrijkste aandachtspunten hebben wij hieronder verzameld.

Niet alle online betalingen zijn gelijk definitief

Betalingen via creditcard en een aantal andere (buitenlandse) betaalmethoden kunnen door de klant worden teruggedraaid. Dat wil niet zeggen dat de klant zonder een serieuze reden zijn betaling zomaar kan terugvragen, maar het is wél mogelijk.

Het aanbieden van te veel betaalmethoden veroorzaakt keuzestress

Een groot aanbod van betaalmogelijkheden op de afrekenpagina lijkt klantvriendelijk, maar het kan ook keuzestress bij de klant veroorzaken. Beperk het aantal betaalmethoden en toon alleen de opties die voor de klant echt van belang zijn. 

Voor sommige betaalmethoden zijn de kosten erg hoog

Bij betaalmethoden zoals creditcard, PayPal, Giropay en achteraf betalen, betaal je niet alleen de transactiekosten, maar ook een provisie. Deze provisie kan oplopen tot meer dan 2,5% van de transactie. Wanneer je marge niet zo hoog is, dan kunnen sommige betaalmethoden erg nadelig zijn.

De koppeling met je betalingsprovider moet (goed) werken

Een goed werkende koppeling tussen je betalingsprovider en je webshop is belangrijk. De koppeling moet betrouwbaar zijn en functioneel. Denk bijvoorbeeld niet alleen aan de betaling, maar ook aan een functie voor refunds. Wanneer je een refund (met 1 muisklik) vanuit je webshop kan regelen, dan is dat een grote tijdsbesparing.

Gratis e-book voor online sellers!

In ons e-book Hoe goed is jouw webshop idee delen wij 10 vragen om te controleren of je idee kans van slagen heeft. Een aanrader als je een webshop wilt beginnen.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Betalingsprovider vs je eigen bank

Vroeger was het vrij normaal dat je voor geldzaken naar de bank ging. Nu in het online tijdperk is dat wel veranderd. De meeste betalingsproviders leveren voor online betalingen een veel betere dienst dan de bank. Om de verschillen duidelijk te maken hebben wij de volgende vergelijking opgezet.

  Bank Betalingsprovider
Koppeling met je webshop + +++
Snel antwoord op actuele transacties + +++
Aanbod betaalmogelijkheden + +++
Snelheid uitbetalingen op je rekening +++ ++
Terugbetalingen (refunds) ++ +++
Ondersteuning en support + +++
Abonnementskosten + ++

Met onze vergelijking willen wij niet zeggen dat de online betaaldiensten van de banken slecht zijn, maar de technische realisatie werkt bij de betalingsproviders gewoon beter. Wél willen wij nog even wat aandacht geven aan Rabo Smart Pay van de Rabobank! Dit is een voordelige totaaloplossing voor bedrijven die producten zowel via een webshop als ook een fysieke winkel verkopen.

Naast een compleet aanbod van betaalmogelijkheden, is vooral de technische realisatie erg belangrijk. Dat is ook de reden dat wij online betalingsproviders boven de banken aanbevelen.

Welke betaalmethoden zijn er?

Online betaalmethoden

Keuze nr. 1 = iDEAL

Voor veel webshops is iDEAL de meest belangrijke betaalmogelijkheid, omdat (bijna) elke klant met een Nederlandse bankrekening via iDEAL kan betalen. Daarnaast zijn de kosten per transactie laag en kunnen iDEAL betalingen (net als bankoverschrijvingen) door de klant niet worden herroepen. Hierdoor ben je 100% zeker van de betaling voordat je een bestelling gaat verzenden. 

Voordelen

  • Lage transactiekosten, je betaald alleen kosten voor succesvolle betalingen
  • Hoge acceptatie, meer dan de helft van alle online aankopen worden via iDEAL betaald
  • Betalingen zijn direct, een terugboeking door de klant is niet mogelijk
  • Klanten kunnen snel een eenvoudig via de pagina van de eigen bank betalen

Nadelen

  •   Werkt alleen voor klanten met een rekening bij de aangesloten banken in Nederland

iDEAL QR

Bij deze vrij nieuwe manier voor een betaling via iDEAL wordt het betaalscherm op een laptop of computerscherm gekoppeld met de mobiele bank applicatie van je klanten. In plaats van de invoer van codes, wordt de betaling via de mobiele bank applicatie en een persoonlijke pin code geverifieerd. Deze manier van betalen is erg gebruiksvriendelijk en wordt momenteel door de grotere Nederlandse banken ondersteunt. iDEAL QR is geen extra betaalmethode, maar een aanvulling op iDEAL betalingen.

iDEAL logo nieuw

iDEAL is extra voordelig via Mollie!

Onze klanten regelen online betalingen via de betalingsprovider Mollie. De kosten zijn maar € 0,29 per transactie en je betaalt geen vaste maandkosten. Mollie is niet alleen voordelig voor webshops, maar ook voor websites die periodiek een workshop verkopen. Klik hier een maak vandaag nog een gratis account aan.

Is de betaalmethode iDEAL niet voldoende?

Verkoop je ook producten aan zakelijke klanten? Dan kan het zijn dat de koper niet gerechtigd is om een betaling uit te voeren. In dit geval is het dan beter om ook de betaalmethode Overboeking (bankoverschrijving) aan te bieden. Zo kan de betaling beter door de inkoopafdeling worden uitgevoerd. 

Overboeking of bankoverschrijving (via een betalingsprovider)

Lever je vaak producten aan (grotere) bedrijven? In het algemeen geven bedrijven de voorkeur aan een betaling via bankoverschrijving. Een bankoverschrijving is dan een logische keuze, maar toch moet je bij deze betaalmethode zorgvuldig overwegen of je de betalingen rechtstreeks op je zakelijke rekening of via een betalingsprovider wil ontvangen. 

Voordelen

  • Voordelig, de kosten per transactie zijn laag (meestal minder dan €0,20 per transactie)
  • “Betaald” status wordt doorgestuurd naar je webshop (indien er een koppeling is)
  • Betalingen zijn direct, je kan leveren op het moment dat de betalingsprovider het geld heeft ontvangen

Nadelen

  • Betalingen duren langer dan bij een overboeking naar je eigen bedrijfsrekening
  • Kans op betaalfouten, de klant kiest zelfs welk bedrag hij overmaakt
  • Je klanten moeten het bedrag overmaken naar een derden rekening

Betalingen via CreditCard

De betaling via de CreditCard is in Nederland niet de meest populaire betaalmethode en is zeker ook niet de meest voordelig. Naast de hogere kosten per transactie (vaste kosten plus een provisie hoger dan 2% van het transactiebedrag) bestaat er de mogelijkheid tot fraude (zonder fraude preventie technieken). Aan de andere kant bereik je met deze betaalmethode veel klanten in het buitenland. Meestal worden CreditCard betalingen aangeboden van het type MasterCard en VISA en soms ook American Express.

Voordelen

  • Perfect voor betalingen door internationale klanten
  • Extra beveiliging door toepassing van 3D secure technologie
  • Het aanbod van CreditCard betalingen verhoogt het image van he webshop

Nadelen

  • Hoge transactie vergelijken met iDEAL of overboeking
  • Je klant kan een (dure) chargeback procedure beginnen

Verkoop je producten naar onze buurlanden?

Je klanten uit België en Duitsland gebruiken vaak andere betaalmogelijkheden dan je klanten in Nederland. Hieronder een overzicht van de meest gebruikte betaalmogelijkheden in België, Duitsland en ook andere landen.

Bancontact

Bancontact (vroeger Mister Cash) is een veelgebruikte betaalmethode in België en wordt vaak vergeleken met iDEAL. Betalingen kunnen niet worden herroepen, maar de kosten per transactie liggen wel stukken hoger dan bij iDEAL.

Belfius Direct Net

De Belfius bank is een van de grootste banken in België en heeft een eigen online betaalplatform. Net zoals bij Bancontact zijn de betalingen gegarandeerd, maar de kosten per transactie zijn iets lager.

Giropay

Giropay is een van de meest populaire online betaalmethoden in Duitsland. Ook deze betaalmethode wordt vaak vergeleken met iDeal, maar de transactiekosten zijn hoger dan bij iDEAL (1,5 t/m 2% van de transactie plus vaste kosten).

SOFORT Banking

Deze betaalmethode is eigenlijk gericht op de gehele Europese markt, maar wordt vooral in Duitsland gebruikt om online betalingen te verrichten. De kosten per transactie zijn lager dan bij Giropay.

Extra betaalmethoden

De volgende betaalmethoden zijn, zowel voor betalingen in Nederland als vanuit het buitenland, een goede aanvulling op de eerder genoemde betaalmethoden. Let op! Vergeet niet de hogere transactiekosten voor Paypal en Achteraf betalen.

SEPA incasso

Met behulp van SEPA incasso, ook wel Europese incasso genoemd, is het mogelijk om betalingen te innen via automatisch incasso. Dit lijkt een voordelige betaalmethode, maar vergeet niet dat de betaler een incasso gedurende 13 maanden kan terugdraaien (als hij kan aantonen dat voor het incasso geen opdracht is gegeven).

Achteraf Betalen

Achteraf betalen is een betaalmethode die wordt aangeboden door onder andere Klarna, Billink en Afterpay. De verschillende betalingsproviders werken met deze providers samen. Dat betekent dat zij de technische integratie mogelijk maken. Op het moment dat een betaling wordt goedgekeurd, is de betaling voor jou als winkelier veilig. Is je webshop gebaseerd op WooCommerce? Dan kan je Klarna, Billink en Afterpay ook zonder een betalingsprovider integreren.

Voordelen

  • Klanten kunnen betalen op het moment dat zij de bestelling hebben ontvangen
  • Betaling is goed zodra de provider deze heeft goedgekeurd (meestal per direct)
  • Het aanbod van achteraf betalen verhoogt het image van he webshop
  • Door het aanbod van achteraf betalen voldoe je aan de wettelijke regels voor webshops

Nadelen

  • Klanten kunnen kunnen door de betalingsprovider (onterecht) worden geweigerd.
  • Hogere kosten dan bij een betaling via iDEAL of overboeking
  • Niet elke soort product en totaalbedrag worden door de provider geaccepteerd

Betalingen via PayPal

Een andere populaire betaalmethode voor je webshop is PayPal. Er zijn regelmatig klanten die deze betaalmethode gebruiken. Maak je gebruik van een betalingsprovider (bijvoorbeeld voor iDEAL)? Dan heb je alsnog een PayPal account nodig. Voor een betaling via PayPal betaal je kosten aan de betalingsprovider en ook kosten aan PayPal. De kosten voor een betaling via PayPal zijn vergelijkbaar met de kosten voor een creditcardbetaling. Het PayPal business account biedt extra bescherming voor de verkopende partij en vermindert zo het risico voor fraude met een creditcard.

Voordelen

  • Verkoper bescherming, op het met dan PayPal de betaling goed geeft kan je veilig de bestelling verzenden
  • Hoge acceptatie in het buitenland (o.a. Duitsland en Verenigd Koninkrijk) 
  • Buitenlandse klanten kunnen via PayPal met een “betaalmiddel” betalen 

Nadelen

  • Hoge kosten per transactie (vergelijkbaar met CreditCard betalingen)
  • Klanten moeten over een PayPal account beschikken

Welke betalingsprovider past het beste bij mijn onderneming?

Nadat je de betaalmethoden voor je webshop hebt gekozen wil je natuurlijk ook weten welke betalingsprovider het beste bij je online onderneming past. Onze keuzehulp zal je bij deze beslissing helpen. 

Keuzehulp betalingsprovider

  • Hoeveel transacties verwacht je per maand – Heb je maar een klein aantal orders per maand, dan kan je beter een provider kiezen die geen abonnementskosten vraagt.
  • Vergelijk de kosten per transactie – De kosten voor een betaling via iDEAL verschillen per provider, maar deze verschillen zijn erg klein. Maar dit geldt niet voor alle betaalmethoden. Wil je bijvoorbeeld betalingen via creditcard aanbieden, dan is een besparing van 0,5% op een hoger transactiebedrag soms nog veel geld.
  • Worden de gewenste betaalmogelijkheden aangeboden – Vooral voor je buitenlandse klanten, zijn er extra betaalmethoden noodzakelijk. Ga in dit geval voor de provider waar het aanbod voor deze klanten niet te kort schiet.
  • Is er een goede plugin en of koppeling voor je webshop software – De meeste betalingsproviders hebben een plugin of koppeling voor alle populaire webshop systemen. Maar dat wil niet zeggen, dat elke koppeling even goed en comfortabel werkt. Test eerst de koppeling voordat je een beslissing neemt.
  • Kan je vragen stellen via de telefoon –  Niet alle betalingsproviders hebben een goed telefonische helpdesk. Soms wil je bij een probleem met een betaling snel antwoord en dan wil je niet 1 dag wachten op een antwoord via e-mail, toch?

In de onderstaande lijst vergelijken wij het aanbod betaalmethoden bij Mollie met het aanbod van 3 andere betalingsproviders. Ook bij deze providers betaal je (in de basis) geen abonnementskosten. Je betaalt dan alleen een bedrag per (geslaagde) transactie. Helaas zijn er maar weinig betalingsproviders die helemaal geen abonnementskosten vragen.

  Mollie Sisow Pay.nl CardGate
iDEAL ja ja ja ja
Overboeking ja ja ja ja
CreditCard ja ja¹ ja³ ja²
Bancontact ja ja ja ja
Belfius Direct Net ja ja nee ja
Giropay ja ja ja ja
SOFORT Banking ja ja ja ja
SEPA Incasso ja nee ja³ ja
Achteraf Betalen ja ja ja ja²
PayPal ja ja ja ja

¹ Sisow rekent voor de optie van CreditCard betalingen jaarlijkse kosten van t.h.v. € 38,00

² Deze betaalmethoden zijn alleen beschikbaar binnen het betaalde pakket van CardGate.

³ Voor het gebruik van deze betaalmogelijkheden moet je bij Pay.nl een betaald pakket afnemen.

Hoe realiseer je betalingen voor je webshop?

De meeste betalingsproviders beschikken dus over plugins en koppelingen met alle belangrijke webwinkel systemen. Je hoeft dus niet veel te doen. Een normaal proces voor de realisatie van online betalingen ziet er zo uit:

  • Aanvragen account bij de betalingsprovider – dit gebeurt meestal via de website van de betalingsprovider en je kan alle gegevens en documenten online invullen. Bij de meeste providers wordt je account gelijk geactiveerd en kan je verder met het inrichten van de koppeling. 
  • Configuratie van de koppeling met je website – Binnen je account vind je diverse codes en instructies die nodig zijn voor het maken van de koppeling. Gebruik je WooCommerce? Dan kan je voor de meeste betalingsproviders een plugin via de WordPress repository installeren.
  • Acceptatie – Dit verloopt per provider verschillend. Bij Mollie kan je na het aanvragen en installeren van de plugin ook betalingen ontvangen. Om fraude te voorkomen wacht Mollie met de uitbetaling tot je aanvraag is goedgekeurd.

Online betaalmethoden voor webshops met WooCommerce

Voor je webshop met WooCommerce is van elke betalingsprovider uit onze lijst een plugin beschikbaar. Deze plugins kan je makkelijk installeren (en later updaten) via het dashboard van je WordPress website.

Veelgestelde vragen

Voor de betalingen voor je webshop kies je een geschikte betalingsprovider en een aantal betalingsmethoden. Daarover heb je misschien nog vragen.

Hieronder vind je een aantal antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen.

Ik ben (nog) niet ingeschreven bij de KvK, kan ik dan wel iDEAL betalingen aanbieden?

Nee, dat kan (helaas) niet. Om fraude te voorkomen hebben betalingsproviders de verplichting om je KvK inschrijving te controleren. Daarnaast wordt ook gekeken of de houder van de bankrekening overeenkomt met de aanvrager en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Welke opties zijn er voor de incasso van abonnementen?

De vraag over “recurring payments” krijgen wij vaker. Je kan de optie SEPA incasso gebruiken voor abonnement betalingen. Daarnaast zijn er ook opties voor een incasso via iDEAL. Hierbij wordt tijdens de eerste betaling ook een overeenkomst voor toekomstige betalingen gesloten. Via creditcard en Paypal zijn herhaaldelijke betalingen ook mogelijk. Niet elke betalingsprovider biedt hier dezelfde oplossing. Ook zijn de standaard plugins of koppelingen meestal niet uitgerust voor zulke betaalmethoden.

Hoe weet ik wanneer ik een product kan versturen?

Op het moment dat een betaling binnen is bij de betalingsprovider ontvang je een bericht (indien je deze optie niet hebt uitgezet) en wordt de orderstatus in je webshop bijgewerkt. Heb je een kostbare bestelling en wil je zeker zijn dat alles goed staat? Kijk dan ook in je account bij de betalingsprovider of alles is goed gegaan.

Kan ik meerdere betalingsprovider tegelijk gebruiken?

Ja dat kan, indien dit mogelijk is via de webshop software die je gebruikt. Bij een webshop met WordPress en WooCommerce is het mogelijk om plugins voor verschillende betalingsproviders te installeren. Let hierbij wel op dat je dezelfde betaalmethode niet twee keer aanzet. Wil je naast een betalingsprovider ook iDEAL via je bank koppelen? Het is technisch mogelijk, maar hou dan wel rekening met extra kosten voor het aanpassen van je applicatie.

Gepubliceerd in: E-commerce website tips

Vergeet niet het e-book!

Download nog vandaag ons e-book Hoe goed is jouw webshop idee. Het e-book is ook een aanrader voor winkeliers die nog niet zo geleden een webshop zijn begonnen.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.