finalwebsites

Hoe kiest u de beste live chat service?

Weet u eigenlijk wat uw klanten uitspoken op uw website? Vinden ze altijd het juiste product/de juiste informatie of verlaten klanten regelmatig vroegtijdig uw website? Een groot voordeel van een webshop is dat deze 24 uur, 7 dagen per week geopend is, maar dit brengt dus ook nadelen met zich mee. Wanneer uw klanten te allen tijde uw online winkel kunnen bezoeken, waar ze ook zijn, dan heeft u niet de mogelijkheid om te controleren wat ze doen. Of toch wel? Met de juiste live chat service kunt u klanten begeleiden tijdens het bezoek aan uw website.

Waarom een live chat formulier op uw website plaatsen?

Veel online ondernemers hebben het idee dat een chatfunctie overbodig is. “Klanten kunnen mij toch ook bellen”, horen wij online ondernemers vaak zeggen. Telefonisch contact heeft niet alleen als nadeel dat u maar één klant tegelijk kunt helpen, ook is het erg kostbaar en ligt de drempel veel hoger om uw organisatie te bellen. Door het gebruik van live chat software bent u of is uw klantenservice “altijd” bereikbaar, ook wanneer de medewerker een klant niet gelijk te woord kan staan. Daarnaast geeft u de bezoeker het idee dat hij niet alleen is op uw website, wat weer voor meer vertrouwen en een betere online klantenbinding zorgt. 

Welke live chat software is dan het beste voor mijn website?

Voor de chatfunctie op uw website kunt u ervoor kiezen om de software zelf te hosten of een reeds bestaande chat service te gebruiken. Bij finalwebsites hebben wij voor de laatste gekozen. Wanneer u via Google zoekt naar live chat software zult u echter veel verschillende aanbieders tegengekomen, dus hoe maakt u dan een keuze? Belangrijk is dat u kiest voor een service die de volgende functies biedt:

Wanneer u een selectie heeft gemaakt van live chat service aanbieders die over de volgende eigenschappen beschikken, kunt u de onderstaande vragen gebruiken om de “kring” van aanbieders kleiner te maken.

Daarnaast zijn natuurlijk de kosten bijzonder belangrijk. Online vindt u een groot aantal verschillende prijzen. Een aantal “bekende” leveranciers vragen $50 of meer per maand per gebruiker (de meest bekende tools worden door Amerikaanse bedrijven aangeboden), terwijl er ook goedkopere opties beschikbaar zijn.

3 live chat service aanraders

De juiste service selecteren en uiteindelijk een keuze maken uit uw selectie is niet eenvoudig. Wij hebben al meerdere tools uitgebreid getest en zijn met name erg tevreden over de Chatra live chat software. Deze en 2 andere aanraders worden hieronder besproken. De belangrijkste functies van goede live chat software, die wij eerder in deze blogpost hebben genoemd, zijn in al deze drie tools terug te vinden.

Chatra live chat software

De Chatra live chat software is erg gebruiksvriendelijk en zorgt voor een persoonlijke chat beleving bij uw klanten. Door de offline messaging functie, groepschat mogelijkheid en een complete conversatie geschiedenis kunt u de bezoeker een uitstekende service bieden. Naast een gratis versie is er ook een premium versie van de live chat service beschikbaar. Deze beschikt over nog meer functies, zoals:

Deze Chatra premium features en meer ontvangt u voor 14 dagen gratis. Daarnaar betaalt u $14 per maand (bij een jaarlijkse betaling).

LiveChat

Het volgende chat tool dat wij aanbevelen is LiveChat. Deze hosted chat service heeft alle functies van Chatra (en nog wat meer) en steekt vooral uit door de functies voor het aanpassen van het chatvenster. De volgende eigenschappen vinden wij erg bijzonder en maken LiveChat een waardevolle toevoeging voor support team.

LiveChat kunt u 30 dagen gratis uitproberen, daarna krijgt u de LiveChat Starter versie vanaf $16 dollar per maand (op basis van een jaarlijkse betaling).

Zendesk Chat (eerder Zopim Chat)

Zendesk Chat is de derde chat service op onze lijst en biedt een aantal extra functies die niet elke software te bieden heeft. Door de data die Zendesk Chat verzamelt kunt u de bezoekers een persoonlijke service bieden. Zo vindt u bijvoorbeeld binnen het chatvenster, naast de informatie over de klant, ook een lijst met de pagina’s die de klant eerder heeft bezocht. Net als LIveChat beschikt de service over een groot aantal integraties en is de tool zeker een aanrader voor bedrijven die al de Zendesk software voor hun customer support gebruiken.

Zendesk Chat is een goede tool die al verkrijgbaar is vanaf $11,20 per maand per gebruiker. Wilt u Zendesk Chat eerst uitproberen? Na aanmelding kunt u gebruik maken van de 14 day trial. Ook is er een gratis versie met minder functies beschikbaar.

Sinds de overname van Zopim Chat is Zendesk in vergelijking tot de twee andere tools minder druk geweest met het ontwikkelen van nieuwe functies. Daarom staat deze tool onderaan aan deze lijst. Daarnaast vinden wij het dashboard van Zendesk Chat ook minder overzichtelijk dan het dashboard van LiveChat of Chatra.

Bent u op zoek naar geschikte chat service voor uw bedrijfswebsite, probeer dan één van onze drie aanraders. Deze tools beschikken over alle functies die u nodig heeft en dat voor een voordelige prijs. Heeft u nog vragen? Op onze contact pagina (niet op mobiel) kunt u de Chatra live chat software direct in actie zien.