Weet u eigenlijk wat uw klanten uitspoken op uw website? Vinden ze altijd het juiste product/de juiste informatie of verlaten klanten regelmatig vroegtijdig uw website? Een groot voordeel van een webshop is dat deze 24 uur, 7 dagen per week geopend is, maar dit brengt dus ook nadelen met zich mee. Wanneer uw klanten te allen tijde uw online winkel kunnen bezoeken, waar ze ook zijn, dan heeft u niet de mogelijkheid om te controleren wat ze doen. Of toch wel? Met de juiste live chat service kunt u klanten begeleiden tijdens het bezoek aan uw website.

Live chat service aanraders

Waarom een live chat formulier op uw website plaatsen?

Veel online ondernemers hebben het idee dat een chatfunctie overbodig is. “Klanten kunnen mij toch ook bellen”, horen wij online ondernemers vaak zeggen. Telefonisch contact heeft niet alleen als nadeel dat u maar één klant tegelijk kunt helpen, ook is het erg kostbaar en ligt de drempel veel hoger om uw organisatie te bellen. Door het gebruik van live chat software bent u of is uw klantenservice “altijd” bereikbaar, ook wanneer de medewerker een klant niet gelijk te woord kan staan. Daarnaast geeft u de bezoeker het idee dat hij niet alleen is op uw website, wat weer voor meer vertrouwen en een betere online klantenbinding zorgt. 

Welke live chat software is dan het beste voor mijn website?

Voor de chatfunctie op uw website kunt u ervoor kiezen om de software zelf te hosten of een reeds bestaande chat service te gebruiken. Bij finalwebsites hebben wij voor de laatste gekozen. Wanneer u via Google zoekt naar live chat software zult u echter veel verschillende aanbieders tegengekomen, dus hoe maakt u dan een keuze? Belangrijk is dat u kiest voor een service die de volgende functies biedt:

  • Mogelijkheid om bezoekers te “bespioneren.” Biedt de live chat software u een overzicht van waar bezoekers zich bevinden en hoe lang ze uw website al bezoeken?
  • Mogelijkheid voor de organisatie om rechtstreeks contact op te nemen met de bezoeker via de chatbox.
  • en natuurlijk de mogelijkheid voor bezoekers om zelf een gesprek te beginnen.

Wanneer u een selectie heeft gemaakt van live chat service aanbieders die over de volgende eigenschappen beschikken, kunt u de onderstaande vragen gebruiken om de “kring” van aanbieders kleiner te maken.

  • Is de chat client widget (het formulier aan de voorkant) in de gewenste taal?
  • Is de aanbieder betrouwbaar?
  • Is de software (het widget) eenvoudig op uw website te installeren?

Daarnaast zijn natuurlijk de kosten bijzonder belangrijk. Online vindt u een groot aantal verschillende prijzen. Een aantal “bekende” leveranciers vragen $50 of meer per maand per gebruiker (de meest bekende tools worden door Amerikaanse bedrijven aangeboden), terwijl er ook goedkopere opties beschikbaar zijn.

3 live chat service aanraders

De juiste service selecteren en uiteindelijk een keuze maken uit uw selectie is niet eenvoudig. Wij hebben al meerdere tools uitgebreid getest en zijn met name erg tevreden over de Chatra live chat software. Deze en 2 andere aanraders worden hieronder besproken. De belangrijkste functies van goede live chat software, die wij eerder in deze blogpost hebben genoemd, zijn in al deze drie tools terug te vinden.

Chatra live chat software

Chatra live chat software

Na een lange tijd gebruik te hebben gemaakt van Zopim chat, zijn wij sinds kort overgestapt op Chatra. De Chatra live chat software is erg gebruiksvriendelijk en zorgt voor een persoonlijke chat beleving bij uw klanten. Door de offline messaging functie, groepschat mogelijkheid en een complete conversatie geschiedenis kunt u de bezoeker een uitstekende service bieden. Naast een gratis versie is er ook een premium versie van de live chat service beschikbaar. Deze beschikt over nog meer functies, zoals:

  • Targeted chats (triggers): de functie geeft u de mogelijkheid om bezoekers te helpen wanneer ze tegen een probleem aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan een helpende hand bij het invoeren van een moeilijk formulier.
  • Detailed visitor info: naast naam, e-mail en telefoonnummer wordt ook de locatie van de bezoeker, de pagina(s) die hij bekijkt en welke browser hij gebruikt getoond.
  • Real-time visitor list: geeft een overzicht van bezoekers die zich nu op uw website bevinden, zodat u deze ook rechtstreeks kunt benaderen.
  • Chat Ratings: laat uw klanten het chat gesprek beoordelen en kom erachter wat u nog kunt verbeteren.
  • Typing insights: zie van te voren wat uw bezoeker gaat antwoorden en bereid alvast een antwoord voor.

Deze Chatra premium features en meer ontvangt u voor 14 dagen gratis. Daarnaar betaalt u $14 per maand (bij een jaarlijkse betaling).

Zendesk Chat (eerder Zopim Chat)

Net als Chatra is Zendesk Chat een voordelige chat service met een aantal extra functies die niet elke software te bieden heeft. Door de data die Zendesk Chat verzamelt kunt u de bezoekers een persoonlijke service bieden. Zo vindt u bijvoorbeeld binnen het chatvenster, naast de informatie over de klant, ook een lijst met de pagina’s die de klant eerder heeft bezocht. Zendesk Chat is een goede tool die al verkrijgbaar is vanaf $11,20 per maand per gebruiker. Wilt u Zendesk Chat eerst uitproberen? Na aanmelding kunt u gebruik maken van de 14 day trial. Ook is er een gratis versie met minder functies beschikbaar.

Sinds de overname van Zopim Chat is Zendesk niet meer zo druk bezig geweest met het ontwikkelen van nieuwe functies. Daarom staat deze tool niet langer bovenaan de lijst. Daarnaast vinden wij het dashboard van Zendesk Chat ook minder overzichtelijk dan van bijvoorbeeld Chatra.

LiveChat

LiveChat

Een andere goede tool die u nog zou kunnen gebruiken is LiveChat. Naast een chatfunctie beschikt deze tool ook over de mogelijkheid om bezoekers uw service te laten beoordelen. Hierdoor krijgt u meer informatie over de tevredenheid van klanten over de gevoerde chatgesprekken. Daarnaast kan het design van de chatbox naar wens worden aangepast en worden er gekleurde cirkels aan gesprekken gegeven. Deze cirkels geven precies aan welke bezoeker u het meest nodig heeft. LiveChat kunt u 30 dagen gratis uitproberen, daarna krijgt u LiveChat vanaf $16 dollar per maand (op basis van een jaarlijkse betaling).

Bent u op zoek naar geschikte chat service voor uw bedrijfswebsite, probeer dan één van onze drie aanraders. Deze tools beschikken over alle functies die u nodig heeft en dat voor een voordelige prijs. Heeft u nog vragen? Op onze contact pagina (niet op mobiel) kunt u de Chatra live chat software direct in actie zien.