Weet u eigenlijk wat uw klanten uitspoken op uw website? Vinden ze altijd het juiste product/de juiste informatie of verlaten klanten regelmatig vroegtijdig uw website? Een groot voordeel van een webshop is dat deze 24 uur, 7 dagen per week geopend is, maar dit brengt dus ook nadelen met zich mee. Wanneer uw klanten te allen tijde uw online winkel kunnen bezoeken, waar ze ook zijn, dan heeft u niet de mogelijkheid om te controleren wat ze doen. Of toch wel? Met de juiste live chat service kunt u klanten begeleiden tijdens het bezoek aan uw website.

Live chat service kiezen

Waarom een live chat formulier op uw website plaatsen?

Veel online ondernemers hebben het idee dat een chatfunctie overbodig is. “Klanten kunnen mij toch ook bellen”, horen wij online ondernemers vaak zeggen. Telefonisch contact heeft niet alleen als nadeel dat u maar één klant tegelijk kunt helpen, ook is het erg kostbaar en ligt de drempel veel hoger om uw organisatie te bellen. Door het gebruik van live chat software bent u of is uw klantenservice “altijd” bereikbaar, ook wanneer de medewerker een klant niet gelijk te woord kan staan. Daarnaast geeft u de bezoeker het idee dat hij niet alleen is op uw website, wat weer voor meer vertrouwen en een betere online klantenbinding zorgt. 

Welke live chat software is dan het beste voor mijn website?

Voor de chatfunctie op uw website kunt u ervoor kiezen om de software zelf te hosten of een reeds bestaande chat service te gebruiken. Bij finalwebsites hebben wij voor de laatste gekozen. Wanneer u via Google zoekt naar live chat software zult u echter veel verschillende aanbieders tegengekomen, dus hoe maakt u dan een keuze? Belangrijk is dat u kiest voor een service die de volgende functies biedt:

  • Mogelijkheid om bezoekers te “bespioneren.” Biedt de live chat software u een overzicht van waar bezoekers zich bevinden en hoe lang ze uw website al bezoeken?
  • Mogelijkheid voor de organisatie om rechtstreeks contact op te nemen met de bezoeker via de chatbox.
  • en natuurlijk de mogelijkheid voor bezoekers om zelf een gesprek te beginnen.

Wanneer u een selectie heeft gemaakt van live chat service aanbieders die over de volgende eigenschappen beschikken, kunt u de onderstaande vragen gebruiken om de “kring” van aanbieders kleiner te maken.

  • Is de chat client widget (het formulier aan de voorkant) in de gewenste taal?
  • Is de aanbieder betrouwbaar?
  • Is de software (het widget) eenvoudig op uw website te installeren?

Daarnaast zijn natuurlijk de kosten bijzonder belangrijk. Online vindt u een groot aantal verschillende prijzen. Een aantal “bekende” leveranciers vragen $50 of meer per maand per gebruiker (de meest bekende tools worden door Amerikaanse bedrijven aangeboden), terwijl er ook goedkopere opties beschikbaar zijn.

3 live chat service aanraders

De juiste service selecteren en uiteindelijk een keuze maken uit uw selectie is niet eenvoudig. Wij hebben al meerdere tools uitgebreid getest en zijn met name erg tevreden over de Chatra live chat software. Deze en 2 andere aanraders worden hieronder besproken. De belangrijkste functies van goede live chat software, die wij eerder in deze blogpost hebben genoemd, zijn in al deze drie tools terug te vinden.

Chatra live chat software

Chatra live chat software

De Chatra live chat software is erg gebruiksvriendelijk en zorgt voor een persoonlijke chat beleving bij uw klanten. Door de offline messaging functie, groepschat mogelijkheid en een complete conversatie geschiedenis kunt u de bezoeker een uitstekende service bieden. Naast een gratis versie is er ook een premium versie van de live chat service beschikbaar. Deze beschikt over nog meer functies, zoals:

  • Targeted chats (triggers): de functie geeft u de mogelijkheid om bezoekers te helpen wanneer ze tegen een probleem aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan een helpende hand bij het invoeren van een moeilijk formulier.
  • Detailed visitor info: naast naam, e-mail en telefoonnummer wordt ook de locatie van de bezoeker, de pagina(s) die hij bekijkt en welke browser hij gebruikt getoond.
  • Real-time visitor list: geeft een overzicht van bezoekers die zich nu op uw website bevinden, zodat u deze ook rechtstreeks kunt benaderen.
  • Chat Ratings: laat uw klanten het chat gesprek beoordelen en kom erachter wat u nog kunt verbeteren.
  • Typing insights: zie van te voren wat uw bezoeker gaat antwoorden en bereid alvast een antwoord voor.

Deze Chatra premium features en meer ontvangt u voor 14 dagen gratis. Daarnaar betaalt u $14 per maand (bij een jaarlijkse betaling).

LiveChat

LiveChat

Het volgende chat tool dat wij aanbevelen is LiveChat. Deze hosted chat service heeft alle functies van Chatra (en nog wat meer) en steekt vooral uit door de functies voor het aanpassen van het chatvenster. De volgende eigenschappen vinden wij erg bijzonder en maken LiveChat een waardevolle toevoeging voor support team.

  • Unieke tools die niet elke chat software te bieden heeft
    De Delivery status is erg handig omdat de medewerker en uw klant in real-time op de hoogte zijn wanneer een bericht is gelezen of verstuurd. Gebruikt u de chat voor verschillende afdelingen? Dan is het mogelijk om een gesprek door te geven aan een collega van een andere afdeling. Binnen dezelfde afdeling kan het natuurlijk ook.
  • Het chatvenster aanpassen aan uw huisstijl
    Wij hebben al genoemd dat LiveChat goede functies biedt om de chatfunctie compleet te wijzigen. De blikvanger afbeelding die uw klanten de chatsessie laat opstarten kunt u namelijk aanpassen. Door een afbeelding uit de LiveChat library te kiezen, of door uw eigen afbeelding te uploaden. Daarnaast kunt u het chatvenster compleet uw eigen maken met behulp van CSS, door het plaatsen van uw logo of door het plaatsen van bijvoorbeeld actie banners. Onderaan in het venster kunt u kiezen om social media buttons te tonen.
  • Integratie met andere systemen en overige functies
    LiveChat bestaat al een tijd en zo hebben intussen een groot aantal andere online diensten een koppeling met LiveChat ontwikkelt. Werkt u met Hubspot, Dropbox of MailChimp? Deze en nog veel meer systemen werken prima samen met LiveChat. Heeft u een Facebook pagina? Dan kunt u LiveChat op uw pagina integreren. Een andere belangrijke functie in LiveChat vinden wij de uitgebreide rapportage functies. Hiermee houd u altijd een goed overzicht over de tevredenheid van uw bezoekers en de prestaties van uw medewerkers die de klanten te woord staan.

LiveChat kunt u 30 dagen gratis uitproberen, daarna krijgt u de LiveChat Starter versie vanaf $16 dollar per maand (op basis van een jaarlijkse betaling).

Zendesk Chat (eerder Zopim Chat)

Zendesk Chat is de derde chat service op onze lijst en biedt een aantal extra functies die niet elke software te bieden heeft. Door de data die Zendesk Chat verzamelt kunt u de bezoekers een persoonlijke service bieden. Zo vindt u bijvoorbeeld binnen het chatvenster, naast de informatie over de klant, ook een lijst met de pagina’s die de klant eerder heeft bezocht. Net als LIveChat beschikt de service over een groot aantal integraties en is de tool zeker een aanrader voor bedrijven die al de Zendesk software voor hun customer support gebruiken.

Zendesk Chat is een goede tool die al verkrijgbaar is vanaf $11,20 per maand per gebruiker. Wilt u Zendesk Chat eerst uitproberen? Na aanmelding kunt u gebruik maken van de 14 day trial. Ook is er een gratis versie met minder functies beschikbaar.

Sinds de overname van Zopim Chat is Zendesk in vergelijking tot de twee andere tools minder druk geweest met het ontwikkelen van nieuwe functies. Daarom staat deze tool onderaan aan deze lijst. Daarnaast vinden wij het dashboard van Zendesk Chat ook minder overzichtelijk dan het dashboard van LiveChat of Chatra.

Bent u op zoek naar geschikte chat service voor uw bedrijfswebsite, probeer dan één van onze drie aanraders. Deze tools beschikken over alle functies die u nodig heeft en dat voor een voordelige prijs. Heeft u nog vragen? Op onze contact pagina (niet op mobiel) kunt u de Chatra live chat software direct in actie zien.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen